Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ (Vincent Willem van Gogh, προφορά στα ολλανδικά: Φίνσεντ φαν Χοχ)
(30 Μαρτίου 1853 – 29 Ιουλίου 1890) ήταν Ολλανδός ζωγράφος. Εν ζωή, το έργο του δεν
σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το
θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από
τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Η επίδρασή του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού, του φωβισμού αλλά και εν
γένει της αφηρημένης τέχνης, θεωρείται καταλυτική.
Η Έναστρη Νύχτα πάνω από τον Ροδανό
Η Έναστρη Νύχτα πάνω από τον Ροδανό Σεπτέμβριος 1888 είναι ένα από τα ζωγραφικά
έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ της νυχτερινής Αρλ. Ζωγραφίστηκε σε ένα σημείο της όχθης του
ποταμού Ροδανού που απείχε ένα ή δύο λεπτά από το Κίτρινο Σπίτι στην Place Lamartine το
οποίο νοίκιαζε ο Βαν Γκογκ εκείνη την περίοδο. Ο νυχτερινός ουρανός και τα εφέ που
δημιουργεί το φως τη νύχτα αποτέλεσαν το θέμα για μερικούς από τους διάσημους πίνακές
του, συμπεριλαμβανομένου και του Καφέ Τεράς τη Νύχτα (που είχε ζωγραφίσει νωρίτερα τον
ίδιο μήνα) και τον μετέπειτα πίνακα από το Σαιντ-Ρεμί Έναστρη Νύχτα.
Ένα σκίτσο του πίνακα περιλαμβάνεται στην επιστολή που έστειλε ο Βαν Γκογκ στον φίλο
του Eugène Boch στις 2 Οκτωβρίου, 18882,και άλλο ένα σε επιστολή προς τον αδελφό του,
Τεό βαν Γκογκ.
Ο πίνακας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1889 στην ετήσια έκθεση της Ένωσης
Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών στο Παρίσι, μαζί με τις Ίριδες. Το τελευταίο έργο προστέθηκε από
τον Τεό, ενώ ο Βίνσεντ είχε προτείνει έναν από τους πίνακες του από το δημόσιο κήπο στην
Αρλ, πιθανότητα την έκδοση που βρίσκεται τώρα στη συλλογή Φίλιπς.
Η Αγκοστίνα Σεγκατόρι Καθισμένη στο Καφέ ντυ Ταμπουρέν.
Βίνσεντ βαν Γκογκ το 1887. Η Αγκοστίνα Σεγκατόρι ήταν ιδιοκτήτρια του Καφέ ντυ
Ταμπουρέν, με την οποία ο Βαν Γκογκ σχετιζόταν στενά. Το καφενείο ήταν σημείο
συνάντησης για τους Παρισινούς καλλιτέχνες και ένα μέρος όπου η δουλειά τους
παρουσιαζόταν. Ο Βαν Γκογκ, μη μπορώντας να πληρώσει σε μετρητά τα γεύματά του,
αντάλλασσε πίνακες για το τίμημά τους. Οι πίνακες κοσμούσαν το εστιατόριο. Επίσης είχε
παρουσιάσει μια ειδική έκθεση των ιαπωνικών εκτυπώσεών του στο καφέ. Η σχέση του με
την Αγκοστίνα και το καφέ τελείωσαν άδοξα όταν αυτή χρεοκόπησε και οι πίνακες του Βαν
Γκογκ κατασχέθηκαν από τους πιστωτές. Αυτός ο πίνακας ωστόσο, καταδεικνύει μια
καλλιτεχνική ανακάλυψη που κορυφώθηκε με το μοναδικό, δημιουργικό ύφος του που δεν
ήταν κοντά στα όρια να γίνει κατανοητό.
Λίζι Γκλουντσάτζε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου