Γενική έννοια:
Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) φέρνουν στην εκπαίδευση του 21ου αιώνα πολύ περισσότερα πράγματα από την εξοικείωση των μαθητών με τους υπολογιστές, το Διαδίκτυο και τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Μπορούν να υποστηρίξουν ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης και την επίτευξη των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων ενός σύγχρονου προγράμματος σπουδών.
Οφέλη και σημαντικά στοιχεία ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση του 21ου αιώνα:
1. Η εκπαίδευση (καθηγητές, σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού κλπ.) καλείται να προετοιμάσει στους σημερινούς μαθητές/φοιτητές για επαγγέλματα που σήμερα δεν υπάρχουν και δεν γνωρίζουμε επακριβώς τις απαιτήσεις τους.
2. Διαμορφώση νέου τύπου δεξιοτήτων που πρέπει να καλλιεργήσουν οι μαθητές στο πλαίσιο της βασικής τους εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικές οι δεξιότητες:
• αναζήτησης, εύρεσης και συλλογής πληροφοριών από πολλαπλές πηγές
• αξιολόγησης της σημασίας και της εγκυρότητας - αξιοπιστίας των πηγών και των πληροφοριών τους
• οργάνωσης, ανάλυσης, σύνθεσης και αξιοποίησης πληροφοριών για την επίλυση προβλημάτων
• ενσωμάτωσης, δημιουργίας και επικοινωνίας νέων πληροφοριών
3. Ανάπτυξη σύγχρονης παιδαγωγικής σκέψης για την εκπαίδευση του 21ου αιώνα, ως εργαλείο μετασχηματισμού και ενίσχυσης των πρακτικών διδασκαλίας και μάθησης, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σημερινής εποχής. Η παιδαγωγική σκέψη είναι η επιστήμη της εκπαίδευσης, δηλαδή η ορθολογική αναζήτηση των στόχων των μαθητών/φοιτητών τους οποίους πρέπει να θέτουμε μεγαλώνοντας σε συναρμογή με των κατάλληλων μέσων για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους.
5. Τα σύγχρονα υπολογιστικά εργαλεία και δικτυακά περιβάλλοντα παρέχουν νέες μεθοδολογίες επίλυσης προβλημάτων που απαιτούν την ανάπτυξη νέου τύπου δεξιοτήτων από τους μαθητές (επεξεργασία δεδομένων, σχεδιασμός και υλοποίηση αλγορίθμων, μοντελοποίηση λύσεων, δημιουργικότητα και φαντασία) και δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου (κριτική και αναλυτική σκέψη, συνθετική ικανότητα, διερευνητική και συνεργατική επίλυση προβλημάτων).
6. Οι ψηφιακές τεχνολογίες και η ψηφιακή εκπαίδευση συνδέεται άρρηκτα με την τεχνητή νοημοσύνη. Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ίσως το σημαντικότερο ιστορικό επίτευγμα του 21ου αιώνα καθώς η ανάπτυξη της αυξάνεται όλο και πιο ραγδαία, καθώς μέρα με την μέρα παρατηρείται μια αλλαγή. Με τη χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν νέες ικανότητες που τυχόν δεν είχαν παρατηρήσει η ακούσει ποτέ στη ζωή τους. Επιπλέον, σημαντικό είναι, να πραγματοποιηθεί η ψηφιακή ανάπτυξη των σχολείων η οποία προϋποθέτει την εγκατάσταση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων τα οποία θα μπορούν να δημιουργήσουν, να υλοποιήσουν και να πραγματοποιήσουν ένα σύγχρονο ψηφιακό μάθημα για τα παιδιά και τους φοιτητές οι οποίοι θα φοιτήσουν στα ελληνικά σχολεία και πανεπιστήμια τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα, οι διαδριαστοί πίνακες, θα αποτελέσουν μέσο ψηφιοποίησης και αλλαγής της παραδοσιακής εκπαίδευσης, ως μια νέα καινοτομία, δίνοντας έτσι νέες δυνατότητες στην μάθηση.
i) Σπουδών επιστήμης υπολογιστών
● Εκπαιδευτής τεχνητής νοημοσύνης
Μέσω:
i) Σπουδών εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής
ii) Σπουδών μαθηματικών
iii) Σπουδών πληροφορικής
● Υπολογιστικός Γλωσσολόγος
Μέσω:
i) Σπουδών φιλολογίας
i) Σπουδών μηχανικών σχεδίασης προϊόντων και συστημάτων,
ii) Σπουδών μηχανικών πληροφορικής
iii) Σπουδών ηλεκτρολόγων μηχανικών
iv) Παραδοσιακών τεχνικών ειδικοτήτων (Πληροφορική, Μαθηματικά)
iii) Σπουδών διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας
Συμπερασματικά, οι ψηφιακές τεχνολογίες διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο για τον επανασχεδιασμό μιας εκπαίδευσης που να απαντά στις απαιτήσεις και στις προκλήσεις του 21ου αιώνα και της Κοινωνίας της Γνώσης. Συνιστούν βασικό πυλώνα υποστήριξης των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται στη σημερινή εποχή, καθώς καθορίζουν νέου τύπου γνώσεις και ικανότητες που θα πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές στο πλαίσιο των βασικών τους σπουδών. Από την άλλη μεριά, ενισχύουν τη μάθηση και αναβαθμίζουν τα επιτεύγματα των μαθητών υποστηρίζοντας: α) πολλαπλούς τρόπους αναπαράστασης και διανομής του περιεχομένου, β) δυναμικά εργαλεία επίλυσης προβλημάτων και γ) νέες εκπαιδευτικές πρακτικές και σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις (π.χ. διερευνητική μάθηση, εποικοδομητική μάθηση, συνεργατική μάθηση).
Για τα παραπάνω επαγγέλματα που προαναφέρθηκαν θα δημιουργηθεί σύντομα σχετική παρουσίαση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου