Το άγχος των εξετάσεων
είναι πολύ συχνό φαινόμενο που περιλαμβάνει συναισθήματα έντασης και
ανησυχίας πριν ή κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας. Ένας βαθμός άγχους είναι
φυσιολογικός και μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα, όμως αν υπάρχει υπερβολικό,
εμποδίζει σημαντικά τη συγκέντρωση και ικανότητα του εξεταζόμενου. Ποιοι είναι
όμως οι κύριοι λόγοι αυτού του αισθήματος;
Αρχικά,
υπάρχει ο φόβος της αποτυχίας. Συγκεκριμένα, πολλοί έφηβοι συνδέουν την
προσωπική τους αξία με την επίδοση στις εξετάσεις ασκώντας μεγάλη πίεση στον
εαυτό τους. Επιπλέον, το άγχος για τις εξετάσεις δημιουργείται ως αποτέλεσμα
εξαιρετικά υψηλών κριτηρίων επίδοσης. Έτσι, σε συνδυασμό με την ενδεχόμενη
πίεση από τους γονείς και τους μη ρεαλιστικούς στόχους που έχει ένας έφηβος, οδηγείται
σε έντονο στρες και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Παράλληλα, παρατηρείται συχνά οι
μαθητές να έχουν προηγούμενες κακές επιδόσεις (τραυματικές εμπειρίες) που τους
χαμηλώνουν σε μεγάλο βαθμό την αυτοπεποίθηση. Ως αποτέλεσμα, πιστεύουν ότι
είναι προσωπικά ανίκανοι και αγχώνονται για την επόμενη εξέταση. Τέλος, υπάρχει
περίπτωση ο εξεταζόμενος να μην είναι κατάλληλα προετοιμασμένος ή να έχει
διαβάσει την τελευταία στιγμή πριν γράψει, γεγονός που θα προκαλέσει επιπλέον
πίεση και άγχος.
Συμπερασματικά, το
συναίσθημα αυτό κυριαρχεί στους εφήβους και δημιουργεί ποικίλα προβλήματα τόσο
σωματικά όσο και ψυχολογικά. Έτσι, χρειάζεται συνεχής εξάσκηση για την
αποτελεσματική αντιμετώπισή του. Ωστόσο, καλό είναι να θυμόμαστε ότι ένας
βαθμός άγχους είναι απαραίτητος, καθώς μας κινητοποιεί και μπορούμε να
αποδώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό.
Γιάννης Σταμπουλής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου